Mikael "Miksu" Leinonen
Ratkaisukeskeisyys
Yhteistyö
Kaupunkilaisten osallistaminen
Kaikki oman elämänsä myyntihenkilöt ja mainostoimistot: miten mainostaisitte Riksun maailmankartalle?
Vaalien alla tuntuu löytyvän kovasti asioita, joiden toivottaisiin olevan paremmalla tolalla. Usein keskustelu päätyy loppuviimein kaupungin elinvoimaan, vetovoimaan ja riittävän verokertymän kartuttamiseen.
No kuinkas niitä kaupunkilaisia ja uusia yrityksiä Riksuun saadaan? Patenttiratkaisuna tähän tarjotaan mainostamista. Olen tästä samaa mieltä - markkinointia pitää ja kannattaa tehdä. Yrityksille markkinointi on keskeinen keino edistää myyntiä eli saada uusia asiakkaita. Kunnalle markkinoinnin merkitys on käytännössä sama – hankkia uusia asiakkaita eli asukkaita ja yrityksiä. Mutta on mainontaa ja on tehokasta mainontaa.
Jotta me saamme uusia riksulaisia, pitää meillä olla kilpailuetuja suhteessa muihin. Mitä sellaista meillä on kotikaupungissa, joka erottaa Riihimäen muista kaupungeista? Mikä on Riksussa erityisen merkityksellistä asukkaille ja yrityksille? Kilpailuetujen tunnistaminen ja tulevaisuuden kilpailueduista päättäminen on hyvin merkittävä osa kaupungin strategiatyötä.
Ovatko Riihimäen tärkeimpiä kilpailuetuja sijainti, lähikoulut, kulttuuritarjonta, kulkuyhteydet, robotiikka, maauimala, hyvälaatuinen vesi vai joku muu? Strategiassa näitä kilpailuetuja pitää löytää ja vahvistaa, markkinointi on sitten tapa kertoa näistä kilpailueduista potentiaalisille uusille riksulaisille.
Mutta markkinointiakin voidaan tehdä monella tapaa. Kaukana on jo aika, kun varattiin vain tietyt banneripaikat nettisaiteilta tai mainospaikat sanomalehdistä. Toimiva markkinointi on tehokkaasti kohdennettua ja se vaatii innovatiivisuutta:
Tehokkainta markkinointia ovat tyytyväiset asiakkaat – me riksulaiset. Esimerkiksi Positiivinen Riihimäki - Facebook-ryhmä on hieno osoitus siitä, ettei me ainakaan lähdetä takamatkalta kaupunkien väliseen kisaan uusista asukkaista.
Loppuun vielä teemaan sopivasti myyntipuhe: Jos tuntuu, että kaupunginvaltuustoon olisi hyvä saada lisää markkinointiosaamista, on hyvä äänestää ehdokasta numero 82. Teen näitä hommia työkseni, mutta erityisesti kiinnostavat uudet innovaatiot ja ratkaisujen löytäminen.