Mikael Leinonen
Riihimäen kaupunginvaltuutettu

ANNA ÄÄNESI KUULUA.

Kehityspäällikkö, reserviupseeri ja reipas poika Riihimäeltä.

 

Harrastan urheilua, nikkarointia, ruoanlaittoa ja vanhoja ajoneuvoja. Jalkapalloharrastus starttasi muinoin Riihimäen Nappulaseuran logo paidassa. Nykyään seurani on tietenkin Riihimäen Palloseura RiPS.


Aloitin nuorena työurani yrittäjänä. Nyt toimin kehityspäällikkönä, projektipäällikkönä ja asiakkuudenhallinnan asiantuntijana.

 

Kaupungin asiat eivät ole pienen porukan käsissä. Yhä useampi osallistuu aktiivisesti. Haluan olla linkkinä riksulaisten ja päätöksenteon välillä niin, että jokaisen ääni kuuluu.

Keskittymällä haasteiden ja ongelmien sijasta mahdollisuuksiin, saamme asioita tapahtumaan.

Mikael "Miksu" Leinonen

Ratkaisukeskeisyys

Yhteistyö

Riihimäen kokoisessa kaupungissa meidän pitää pystyä tekemään yhteistyötä riippumatta poliittisista näkemyksistä.

Kaupunkilaisten osallistaminen

Keskustelua kaupunkilaisten kanssa tulee käydä ennen päätöksiä, ei ainoastaan päätösten jälkeen.

Kaikki oman elämänsä myyntihenkilöt ja mainostoimistot: miten mainostaisitte Riksun maailmankartalle?

 

Vaalien alla tuntuu löytyvän kovasti asioita, joiden toivottaisiin olevan paremmalla tolalla. Usein keskustelu päätyy loppuviimein kaupungin elinvoimaan, vetovoimaan ja riittävän verokertymän kartuttamiseen.

 

No kuinkas niitä kaupunkilaisia ja uusia yrityksiä Riksuun saadaan? Patenttiratkaisuna tähän tarjotaan mainostamista. Olen tästä samaa mieltä - markkinointia pitää ja kannattaa tehdä. Yrityksille markkinointi on keskeinen keino edistää myyntiä eli saada uusia asiakkaita. Kunnalle markkinoinnin merkitys on käytännössä sama – hankkia uusia asiakkaita eli asukkaita ja yrityksiä. Mutta on mainontaa ja on tehokasta mainontaa.

 

Jotta me saamme uusia riksulaisia, pitää meillä olla kilpailuetuja suhteessa muihin. Mitä sellaista meillä on kotikaupungissa, joka erottaa Riihimäen muista kaupungeista? Mikä on Riksussa erityisen merkityksellistä asukkaille ja yrityksille? Kilpailuetujen tunnistaminen ja tulevaisuuden kilpailueduista päättäminen on hyvin merkittävä osa kaupungin strategiatyötä.

 

Ovatko Riihimäen tärkeimpiä kilpailuetuja sijainti, lähikoulut, kulttuuritarjonta, kulkuyhteydet, robotiikka, maauimala, hyvälaatuinen vesi vai joku muu? Strategiassa näitä kilpailuetuja pitää löytää ja vahvistaa, markkinointi on sitten tapa kertoa näistä kilpailueduista potentiaalisille uusille riksulaisille.

 

Mutta markkinointiakin voidaan tehdä monella tapaa. Kaukana on jo aika, kun varattiin vain tietyt banneripaikat nettisaiteilta tai mainospaikat sanomalehdistä. Toimiva markkinointi on tehokkaasti kohdennettua ja se vaatii innovatiivisuutta:

  • Valitaan rohkeasti ja yhdessä ne kilpailuedut, jotka tekevät Riksusta Riksun. Tunnistetaan myös tulevaisuuden kilpailuedut. Tehdään Riihimäestä myyvä tuote.
  • Kerätään asiakastarinoita haastattelemalla Riksuun muuttaneita ja monistetaan onnistumisia. Miksi sä olet muuttanut aikoinaan Riksuun?
  • Visualisoidaan kaupungin sijainti aikana, ei matkana. Riksusta Pasilaan 42 minuutissa eli nopeammin kuin Espoosta.
  • Tehdään kampanja, jossa muuttaja saa uuden kotikaupungin lisäksi muita täkyjä, kuten palkattua lastenhoitoa veloituksetta, maksuttomia liikuntapalveluita tai junalippuja.
  • Kerätään kokoon riksulaiset ideat. Paras kaupungin suosittelija palkitaan!
  • Järkätään riksulaisten myynti- ja markkinointiosaajien työpaja, jossa brainstormataan ideoita kaupungin kehittämiseksi
  • Suunnitellaan markkinointikamppis paikallisten oppilaitosten kanssa

 

Tehokkainta markkinointia ovat tyytyväiset asiakkaat – me riksulaiset. Esimerkiksi Positiivinen Riihimäki - Facebook-ryhmä on hieno osoitus siitä, ettei me ainakaan lähdetä takamatkalta kaupunkien väliseen kisaan uusista asukkaista.

 

Loppuun vielä teemaan sopivasti myyntipuhe: Jos tuntuu, että kaupunginvaltuustoon olisi hyvä saada lisää markkinointiosaamista, on hyvä äänestää ehdokasta numero 82. Teen näitä hommia työkseni, mutta erityisesti kiinnostavat uudet innovaatiot ja ratkaisujen löytäminen.

Mitä asioita haluaisit mun edistävän?

Kerro, kommentoi, ota yhteyttä!

Mikael Leinonen politiikassa Facebook
Mikael Leinonen Twitter
Mikael Leinonen Instagram

Ajatuksiani